Köpvillkor e-handel

1. Allmänt

Följande allmänna köpvillkor gäller alla beställningar som görs av kunden av produkter på www.blomsterbergssängar.se. 

För att kunna göra ett köp i Blomsterbergs Sängar e-handel måste du acceptera köpvillkoren. Genom att acceptera köpvillkoren förbinder du dig att följa köpvillkoren i sin helhet samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter.

Hänvisningar i köpvillkoren till Blomsterbergs Sängar är till Blomsterbergs Sängar AB, Org. Nr 559166-6150

Blomsterbergs Sängar förbehåller sig rätten att när som helst ändra köpvillkoren, utan att meddela dig i förväg. Den version av köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

Om du har några frågor om Blomsterbergs Sängar, kontakta kundservice@blomsterbergs.se

Bolagsinformation:

Blomsterbergs Sängar AB

C/o Blomsterbergs Möbler AB

Köpmansgatan 12

241 30 Eslöv

Org.Nr: 559166-6150

Mail: kundservice@blomsterbergs.se

2. Beställning

För att göra en beställning från Blomsterbergs Sängars e-handel måste du vara 18 år eller äldre.

De priser som anges på Blomsterbergs Sängars e-handel är inklusive lagstadgad mervärdeskatt, moms, exklusive fraktkostnad. Prisavvikelser kan förekomma mellan Blomsterbergs Sängars e-handel och butikerna.

När en beställning är mottagen av oss bekräftas den genom ett email med din order. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att den stämmer och om den inte gör det, kontakta kundservice@blomsterbergs.se.

Om den beställda produkten inte kan skickas, kommer vi att kontakta dig så fort vi kan. Om vi redan tagit emot din betalning kommer den att återbetalas med samma belopp med samma betalningsmedel som du använt vid din betalning.

Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och produktsortiment utan avisering. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera beställning. Detta gäller även för mottagen orderbekräftelse. Om du inte är nöjd med vår justering har du rätt att avboka din beställning.

Om en produkt skulle bli åtkomlig som uppenbart inte är en produkt som ska säljas förbehåller vi oss rätten att annullera det köp som genomförts av sådan produkt. Exempel på sådan produkt kan vara bäddmadrasser, ben och gavlar som endast är tänkta att handlas tillsammans med en säng och saknar produktbild, produktbeskrivning eller ett tydligt pris. För frågor var god kontakta kundservice@blomsterbergs.se

3. Betalningsalternativ

Blomsterbergs Sängar förbehåller sig rätten att begära kreditupplysning för det fall att du väljer att betala via faktura eller betal- eller kreditkort.  Vi förbehåller oss rätten att neka köp för det fall att det finns registrerade betalningsanmärkningar.

I webbutiken kan du välja mellan olika betalningsalternativ genom SVEA Ekonomi:

  • Bank-/kreditkort, läs om villkoren HÄR
  • Direktbetalning från ditt bankkonto, läs om villkoren HÄR
  • Fakturabetalning, läs om villkoren HÄR
  • Delbetalning med eller utan ränta beroende på avbetalningstiden, läs om villkoren HÄR

Vi behåller äganderätten till varorna tills de är fullt betalda. Om betalning uteblir förbehåller vi oss rätten att återta varorna.

 

4. Leveranstid

Leveranstiden räknas från det att Blomsterbergs Sängar har bekräftat beställningen med en orderbekräftelse. 

Leveranstiden kan variera mellan 2-8 veckor beroende på vilken produkt du beställer.

Om det inte är lagervara räkna alltid mellan 4-8 veckors leveranstid. 

Leverans 24h i Skåne – Gäller enbart Lagervaror mellan vissa datum i Skåne

  • Gäller inköp av lagersängar mellan 24/7 och 31/8 2019
  • Vi levererar inom 24 timmar på vardagar
  • Inköp gjorda på söndag/lördag levereras på måndag
  • Inköp gjorda på fredag levereras fredag/måndag
  • Samma leveranspriser och villkor gäller för leverans inom 24 timmar. Läs mer under Leveransalternativ nedan. 

5. Leveransalternativ

5.1. Leverans till tomtgräns inom Skåne (postnummer 200 01 till 343 90) kostar 795 kr ink. Moms.

Det kommer en chaufför som bär av dina varor vid port, grind eller garageuppfart. Tänk på att ha någon som hjälper dig in med varorna för att undvika skador på dig själv eller på varan.

5.2 Leverans Fullservice inom Skåne (postnummer 200 01 till 343 90) kostar 1495 kr ink. moms.

Detta alternativet ingår i priset vid köp över 12 000 kr i Skåne.

Det kommer minst två personer som bär in dina varor och monterar det som behövs monteras. Varorna placeras på golvet eller annan säker yta i valfritt rum. Leveranspersonerna kan ta med sig gammal säng. Sängram eller andra tillhörande möbler tas inte med. * Lokala avvikelser kan förekomma.

5.3 Leverans utanför Skåne i Sverige

När din order ankommit till den lokala terminalen blir du kontaktad av leveransbolaget för bokning av leveransdag och lämplig tid.

Du blir uppringd av leveransbolaget för bokning av leverans.

Varan levereras till tomtgränsen (port, grind eller garageuppfart).

Pris: 1500 kr ink. Moms

Tänk på att ha någon som hjälper dig in med varorna eftersom chauffören med leveransen inte hjälper till att bära in i bostaden utan lämnar godset vid tomtgränsen.

5.4 Att tänka på under leverans

På leveransdatumet ska du vara hemma och nåbar på telefon inom avtalat leveransintervall. Kan leverans inte ske på grund av att du inte varit nåbar tas en avgift ut.

Kontrollera att du fått rätt antal kolli och att inget är skadat eller smutsigt. Om något inte skulle stämma antecknas detta på transportörens fraktsedel och rapporteras till Blomsterbergs Sängars kundservice inom en vecka. Bilder på skadan ska bifogas.

Kontakt: kundservice@blomsterbergs.se,

*  Om transportören inte anser platsen säker eller farbar lämnas varan så nära bostaden som möjligt.

Observera att leverans till butik ej är möjlig.

Lokala avvikelser kan förekomma.

6. Ångerrätt

Enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har du som kund 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Blomsterbergs Sängar inom 14 dagar från mottagandet av den beställda produkten (ångerfristen) eller från den dag du fick den sista produkten i en beställning om flera produkter i din besittning. Du kan utnyttja din ångerrätt direkt efter ditt köp och behöver alltså inte invänta att ångerfristen ska börja.

Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl (täcken, kuddar och madrasskydd tex). Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva din ångerrätt. Ångerrätten gäller inte för en vara som har tillverkats enligt kundens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel.

Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, meddela detta skriftligen till oss genom att skicka brev eller mail. Du kan också fylla i och skicka oss Konsumentverkets standardformulär.

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten. Du ansvarar för produkten till dess att vi mottagit den och det är viktigt att produkten är väl emballerad, och om möjligt, i originalemballage. Produkten ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till Blomsterbergs Sängar.

När du ångrar ditt köp betalar Blomsterbergs Sängar tillbaka det belopp som du betalat för varan, inklusive eventuell fraktkostnaden (ej att förväxla med returfrakten i stycket ovan). Om du väljer att behålla delar av din beställning återbetalas inte fraktkostnaden. Återbetalning av varan som returnerats sker inom 14 dagar.

På det belopp som ska återbetalas har Blomsterbergs Sängar rätt att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

7. Avbeställning

Om du önskar att avbeställa din order efter utgången ångerfrist enligt ovan förbehåller sig Blomsterbergs Sängar rätten att kräva ersättning för eventuella kostnader vi har haft i samband med beställningen. Detta i enlighet med 41 § konsumentköplagen.

8. Bytesrätt och returer

Om du vill returnera en produkt köpt på Blomsterbergs Sängars e-handel vänligen kontakta kundservice via e-post kundservice@Blomsterbergssängar.se.

Vid returer som inte är reklamationer står du som kund själv för bokning av frakt och fraktkostnad. Viktigt att du som kund varit i kontakt med kundservice innan returen är gjord.

8.1 Bytesrätt gäller inte på:

Produkter som vi har specialbeställt eller anpassat efter era önskemål. Andra produkter där bytesrätt inte gäller är öppnade förpackningar och reavaror. Hygienvaror, det kan vara varor som madrasskydd. 

9. Särskild garanti på sängar

Vi erbjuder särskild garanti på ram och fjädrar på alla våra sängar samt på motorerna till ställbara sängar. Garantitiden framgår av ditt köpebevis och kan variera beroende på märke och modell.

9.1 Garantin täcker inte:

  • Produkter som förvarats, installerats, använts, vårdats eller rengjorts på felaktigt sätt
  • Normalt slitage
  • Skärmärken eller repor och skador som orsakats av slag eller olyckor
  • Spänningsfel hos motorer eller fel orsakat av naturen, såsom åsknedslag etc.
  • Produkter som placerats utomhus eller i fuktig miljö

10. Reklamation

Skulle produkten vara trasig eller felaktig när den anländer får du reklamera produkten. 

Blomsterbergs Sängar återkommer inom 5 arbetsdagar om hur dom väljer att hantera reklamationen.

Om du är missnöjd med ett reklamationsärende kan du alltid vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden på www.arn.se eller postadress Box 174, 101 23 Stockholm för prövning av den aktuella tvisten. Vid eventuell tvist kommer Blomsterbergs Sängar att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

Den som är bosatt inom EU och vill framföra ett klagomål till oss angående en vara som köpts genom vår e-handel kan göra detta via EU:s sida om tvistlösning på nätet.

10.1 Synlig skada vid hemleverans

Inspektera din vara noga vid mottagandet. Om emballaget är skadat, kontrollera att din vara är hel innan chauffören kör vidare. Om emballaget är skadat ber du chauffören dokumentera skadan.

10.2 Dold skada – när du öppnat ditt paket

Dolda skador rapporterar du så fort du upptäcker dem.

Observera att både synliga och dolda skador ska rapporteras inom skälig tid från det att du upptäckt eller borde märkt skadan. Anmäl detta till Blomsterbergs Sängar på kundservice@blomsterbergs.se. Det är viktigt att du bifogar bild på skadan.

11. Personuppgifter

Vi lämnar inte ut eller säljer vidare personuppgifter till tredje part.Om vi gör det är det för att vi behöver boka en leverans eller liknande.

12. Produktfakta och ansvar

Vi tar inget ansvar för produkternas verkan eller funktion. Vi reserverar oss för skrivfel gällande tekniska fakta, informationstexter, prishöjningar hos leverantören samt av misstag felaktigt angivna priser samt för slutförsäljning.

Dessa köpvillkor utesluter eller begränsar inte vårt ansvar där det skulle vara olagligt att begränsa eller utesluta sådant ansvar. Blomsterbergs Sängar tillämpar gällande konsumentlagstiftning.

Blomsterbergs Sängar ansvarar inte för indirekta förluster som uppstår till följd av den huvudsakliga förlusten eller skadan, till exempel utebliven vinst eller förlorade affärsmöjligheter, eller för underlåtelse att leverera produkterna eller uppfylla några av våra andra åtaganden enligt dessa köpvillkor där denna underlåtelse beror på omständigheter som ligger utanför vår kontroll (force majeure).

Vår maximala ansvarsskyldighet gentemot dig för eventuella förluster eller skador som uppstår i samband med din beställning på Blomsterbergs Sängars e-handel är begränsad till det totala beloppet för din beställning.

13. Immateriella rättigheter

Allt innehåll och alla immateriella rättigheter, såsom varumärken och upphovsrätt på www.blomsterbergssängar.se tillhör moderbolaget Blomsterbergs Sängar AB och dess dotterbolag. All användning av www.blomsterbergssängar.se eller dess innehåll, inklusive kopiering eller lagring av sådant innehåll i dess helhet eller delar av detta, annat än för ditt eget personliga, icke-kommersiella bruk, är förbjudet utan tillstånd från Blomsterbergs Sängar AB.